pondelok 9. novembra 2020

Ako si vybrať makeup

Ahojte, dnes mám pre vás pripravený jeden trochu obsiahlejší článok o správnom výbere makeupu. Ja sama som s týmto mala veľmi dlho problémy a nevedela som aký odtieň, akú konzistenciu a aký podtón makeupu si vybrať. Nielen ako laik, ale už aj v časoch, kedy som sa líčeniu venovala aktívnejšie, sa mi často podarilo "trafiť" odtieň, ktorý bol úplne mimo pre môj podtón pleti alebo makeup v konzistencii, ktorá na mojej pleti nevyzerala dobre. Rokmi som sa ale naučila mnoho vecí o výbere makeupu, preto by som sa s vami rada podelila o svoje rady a skúsenosti.

Poďme na to... 😉 


Výber

Výber správneho makeupu je veľmi dôležitý. Keď je zvolený vhodne, dokáže s vašou pleťou spraviť hotové zázraky 😊. Či už potrebujete zmatniť, rozjasniť, omladiť či prekryť chyby a nedostatky - toto všetko makeup dokáže. Jeho výber je však občas pre bežnú ženu hotovou vedou...

V dnešnej, nazvime to internetovej dobe, už existuje aj mnoho aplikácií, ktoré by vám mali poradiť s výberom makeupu. Vyhodí vám to odtieň podľa fotky, ktorú do appky nahráte a poradí makeup vhodný pre vás. Môj názor? Absolútna hlúposť! Niet nad to, keď si makeup odskúšate priamo v drogérii či parfumérii, aby ste vedeli akú má konzistenciu, kryciu schopnosť či REÁLNY odtieň.


Vhodné podmienky na výber odtieňa

Ak môžete, skúšajte odtieň makeupu na dennom svetle. Nebojte sa v drogérii zájsť bližšie k výkladu alebo rovno vyjsť von na denné svetlo, aby ste odtieň videli pod reálnym svetlom, keďže žiarovky (nielen tie v obchodoch) dokážu odtiene (čohokoľvek) poriadne skresliť. Ak je to možné a nechcete skúšať odtieň priamo v predajni, vezmite si vzorky a skúšajte doma pri okne.

Ďalším dôležitým faktorom je skúšať si odtieň makeupu na správnom mieste. Makeup nosíte na tvári, čo samo o sebe naznačuje, že skúšať ho na zápästí alebo inde na ruke, nemá takmer žiadny význam.

Správne miesto pre otestovanie vhodného odtieňa makeupu je oblasť na rozhraní tváre a krku. Nezabudnite však produkt aj zľahka "zapracovať" - či už štetcom, hubkou alebo prstom, pretože odtieň pôsobí inak keď je len tak zľahka nanesený a iný je, keď sa do pleti zapracuje. Keď vám makeup sedí na tomto mieste, našli ste ten správny odtieň.


Podtóny a odtiene

Vo všeobecnosti panuje svetu makeupov mýtus, že je dôležité riadiť sa názvami odtieňov a jednotlivými podtónmi. Pozor, niekedy to môže byť skutočne mätúce, keďže aj odtieň "Cinnamon beige" môže mať studený či neutrálny podtón a vy hľadáte práve ten opačný - teplý.


Mnoho makeupov zvykne byť označovaných písmenami (napr. pri Estee Lauder Double Wear je toto rozdelenie viac než jasné), prípadne sú priamo nazývané "Caramel Warm" či Porcelain Cool", podľa čoho viete či je odtieň teplý alebo studený. 



Písmená na makeupoch zvyknú byť teda buď C, W alebo N (C = cold - studený, W = warm - teplý, N = neutral - neutrálny). Práve toto sú tzv. podtóny.

Studený - porcelánové, ružovkasté, červenkavé či modrasté odtiene

Teplý - žlté, broskyňové, zlatisté, oranžové odtiene

Neutrálny - tzv. olivové + rovnomerný mix vyššie spomínaných

👇

Pre studený typ pleti vyberajte chladné odtiene s ružovkastým tónom

Pre teplý typ siahajte po zlatistých, žltkastých či oranžových odtieňoch.

Neutrálny bude samozrejme rovnomernou zmesou a jeho výber nie je teda až tak komplikovaný.


Ako som už ale spomínala vyššie, ak budete chcieť vyberať odtieň makeupu podľa podtónu pokožky, dbajte na to, že nažltlý podtón neznamená automaticky teplý typ  a ružovkastá studený. Pri výbere odtieňa makeupu berte preto na ohľad napríklad aj farbu vašich očí či vlasov.

Podtón pleti alebo farebná teplota sa podľa niektorých zdrojov dá určiť aj cez farbu zubov (skloviny), pieh alebo dokonca žíl na rukách. Tieto odhady sú ale veľmi nepresné.


Podľa typu pleti

Vo všeobecnosti platí, že výber makeupu podľa typu pleti je, v prípade, že svoj typ pleti poznáte (ak nie, pozrite si moje video o typoch pleti *TU*) pomerne jednoduchý.

Suchá pleť - potrebuje hydratáciu a rozjasnenie - hľadajte preto ľahšie hydratačné makeupy

Mastná a zmiešaná pleť - tá naopak potrebuje zmatniť, preto sú vhodné zmatňujúce dlhotrvácne makeupy s vyšším krytím. Dbajte na to, aby ste sa vyhli olejovým zložkám v makeupoch - mastná pleť má mazu prebytok, preto je dôležité pokúsiť sa ho eliminovať. "Oil free" makeupy mastnotu pohlcujú.

Citlivá pleť - vhodné sú prírodné makeupy so zložkami, ktoré pleť nijako nedráždia. Citlivá pleť býva často zároveň aj suchá, takže môžete opäť siahať po ľahkých sviežich, jemne hydratačných makeupoch, ktoré budú na pleti pôsobiť prirodzene a zároveň bude pleť cez ne "dýchať".

Normálna pleť - nie je potrebné voliť špeciálny druh makeupu. Výber je len na vás.


Konzistencia

Makeupy dnes už kúpite v rôznej konzistencii - najčastejšou je tekutá klasika. Aj tu ale platí, že nie je tekutý makeup ako tekutý makeup, keďže niektoré sú viac vodnaté, iné majú hutnejšiu konzistenciu. Okrem tekutých sú však dostupné napríklad tyčinkové makeupy (tuhá konzistencia), púdrové (vhodné skôr pre mastnú pleť), minerálne (práškové s obsahom minerálov) alebo BB či CC krémy, ktoré poskytnú väčšinou len ľahšie krytie a sú kvázi spojením pleťového krému a makeupu. Týmto produktom sa však ešte budem venovať neskôr v inom článku.


Tak čo, milé dámy? Budete sa už teraz vedieť lepšie zorientovať vo výbere makeupu? 😊

Verím, že áno. A ak by ste mali ďalšie otázky, napíšte mi ich do komentárov pod článok.

Ak si už vďaka mojim radám dokážete vybrať ten správny makeup, pozrite sa aj na článok o tom, ako si spraviť makeup tak, aby vám vydržal na pleti po celý deň - TU.

Na dnes je to odo mňa všetko, "vidíme" sa onedlho pri ďalších užitočných článkoch a recenziách ♥.



2 komentáre:

  1. Super článok, páči sa mi to ako si to pekne rozpísala.. Ja osobne mam studený ton pleti 😊

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Super článok, páči sa mi to ako si to pekne rozpísala.. Ja osobne mam studený ton pleti 😊

    OdpovedaťOdstrániť