utorok 13. marca 2018

Rozhovor: Dajana Rodriguez a jej kabelky inšpirované slovenským folklórom

Ahojte ☺. Predstavujem vám novú sekciu na mojom blogu - rozhovory. Budete si tu môcť prečítať kopec rozhovorov s rôznymi zaujímavými osobami.
Dnešný prvý rozhovor sa bude niesť v mierne folklórnom duchu. Aktuálne dokončujem moju bakalársku prácu o našich detvianskych krojoch a s malou dušičkou som oslovila jednu skvelú cieľavedomú ženu plnú kreativity. A ona plná skromnosti a pokory mi s radosťou poskytla odpovede na moje zvedavé otázky, z ktorých som čerpala informácie do mojej práce.
Folklór sa dnes dostáva do povedomia ľudí oveľa viac ako tomu bolo v posledných rokoch. Kopec e-shopov ponúka tričká, tašky ši kryty na mobily s folklórnymi ornamentmi. Aj v tomto  množstve folklorizovaných produktov sa však stále nájdu výnimočné a kvalitné výrobky, ktoré zaujmú veľký počet ľudí. Medzi takéto produkty určite patria aj kabelky z tvorby slovenskej umelkyne s neslovenským menom - Dajany Rodriguez.


Čo je pre tvoju prácu najväčšou inšpiráciou?
To je ťažká otázka. Pre mňa je inšpiráciou všetko okolo mňa. Všetko ma ovplyvňuje. Nemám nejaký konkrétny inšpiračný model, po ktorom vždy idem a vždy ma niečo napadne. Ovplyvňuje ma história umenia, ktorú som študovala ale aj súčasné trendy. Mám rada ornament a tiež zvieracie motívy v rozličných podobách a musím povedať, že keď sa na to pozriem tak spätne, tak všetky kolekcie vznikali po nejakej udalosti. Či už idem na dovolenku do zahraničia alebo po Slovensku alebo na návštevu galérie či na nejaké predstavenie, vtedy ku mne prichádzajú najväčšie inšpirácie. Vtedy ma chytí múza a väčšinou viem, že idem tvoriť novú kolekciu. Ono to niekedy prichádza úplne nečakane. Asi potrebujem „vypadnúť“ z toho dennodenného života a vtedy mi mozog začne pracovať celkom inak.

 Prečo si sa rozhodla zakomponovať do svojich kabeliek práve folklórne vzory?
Od malička ma fascinovala farebnosť a rozmanitosť vzorov na slovenských krojoch. Zo začiatku sme vyrábali kabelky len hladké, bez výšiviek. No ja som cítila potrebu vytvoriť niečo hodnotnejšie, niečo, kde sa budem môcť viac výtvarne prejaviť. Vyštudovala som výtvarné umenie a moja osobnosť túži tvoriť. Chcela som vytvoriť kabelku, ktorá bude mať dušu, bude slovenská, tradičná, moderná a elegantná zároveň. Rozhodla som sa pre výšivku, pretože je to spojenie niečoho tradičného a toho moderného. Rada pracujem aj s počítačovou grafikou, preto je to pre mňa naozaj zábavou. Výšivka pôsobí naozaj krásne a hodnotne. Chcela som vytvoriť niečo, čo bude celkom nové, nenapodobniteľné. Dolce a Gabbana sa inšpirujú vzormi zo Sicílie, prečo nevyužiť aj náš folklór, ktorý je tak prekrásny. Chcela som túto krásnu tvorbu našich predkov posunúť dnešnému človeku, chcela som, aby aj žena, ktorá možno ku tomu vzťah nemá, si našla určitú cestu. V iných krajinách nosia tradičné vzory pravidelne, my sme na tie naše viac menej pozabudli. Posledné dve desaťročia sme sa snažili obkukávať len to zahraničné a mysleli sme si, že len to je to dobré. No ono je to celkom inak Naša ľudová tvorba je tak dokonalá, že nám ju môže celý svet závidieť. Preto som sa rozhodla z nej čerpať a dostať ju do ulíc 21. storočia. 

 
Aký je tvoj vzťah k folklóru a krojom?
Myslím, že som to zodpovedala v predchádzajúcej otázke.
  
Tvoje kabelky sú populárne aj za hranicami Slovenska. Myslíš, že je to práve vďaka jedinečným prvkom inšpirovaným slovenským folklórom?
Naše kabelky sa predávali do zahraničia už dávno pred tým, než sme prišli s folklórnymi vzormi. Naši zákazníci si nás vyberajú pre kvalitu a jedinečnosť. Toto v zahraničí v podobnej cenovej kategórii nenájdu. U nás majú istotu originálneho dizajnu a pravej kože za pár stoviek eur, v zahraniční sa podobné pod tisíc nepredáva. Tie všetky „akože kože“, ktoré predávajú populárne značky aj u nás, sú naozaj nekvalitné, pretože to pravá koža nie je. Je to pogumovaný kožený polotovar, ktorý je síce pekný, no nevyzerá ako pravá koža a životnosť je taktiež kratšia. Folklórne kabelky sú len spestrením našej ponuky, predávajú sa do zahraničia v rovnakej miere ako tie bez výšiviek. Je to ako tu. Záleží od daného zákazníka a jeho vkusu. No musím povedať, že nám ľudia zo zahraničia píšu a sú uchvátení tým, čo vidia. Pýtajú sa, čo sú to za motívy a odkiaľ pochádzajú. Slovenský folklór je pre nich poriadna exotika ☺  Naše kabelky s folklórnymi motívmi putujú často do USA, Austrálie, no majú ich už aj v Japonsku.


Aké materiály používaš na svoje kabelky a prečo? Majú aj materiály nejaký súvis s folklórom alebo je to "len" o vytvorení dokonalého súladu medzi vzormi a materiálom, ktoré spolu stvoria jedinečný kúsok? ;)
Používame výhradne pravú kožu. Je to tradičný materiál, ktorému sa kvalitou nič nevyrovná. História odievania je plná kožených výrobkov a nečudujem sa tomu. Už naši predkovia vedeli prečo kožu používajú, ja tento model len nasledujem. Maľovali na ne, vyšívali ich, vypaľovali na ne motívy. To všetko tu bolo dávno pred nami a my len pokračujeme v trende, ktorý sa pokúšame zdokonaliť. Je to prírodný a hlavne ekologický materiál, ktorý má vlastnosti, ktoré sú nenapodobiteľné. Sem tam sa ma pýtajú ľudia, (prevažne vegáni či vegetariáni) či neplánujem vyrábať aj z koženky. Tu je odpoveď jednoduchá. Nie neplánujem. Ja mám veľmi rada zvieratá, mám psov, dokonca aj koňa. No treba pochopiť jedno. Koža je prírodný produkt, je to vedľajší produkt potravinárskeho priemyslu a my používame výlučne hovädzie kože. Nepoužívame kože zo zvierat, ktoré boli pre ne zabíjané. Nikto by nezabíjal kravu na kožu a zbytok vyhodil. To by sa nikomu neoplatilo. Ľudia budú jesť hamburgery tak či tak, bolo by absolútne neetické kožu nevyužiť. Vytváranie rôznych umelín je omnoho neekologickejšie, ničí sa tým omnoho viac prostredie. Nehovoriac o tom, že sa taká kabelka vyhodí behom roka, končí na skládke a kupuje sa ďalšia. Kožená kabelka je kus, ktorý sa môže dediť. Preto som si zvolila kožu a som s ňou nadmieru spokojná a zákazníčky tiež. 


Kde všade je možné si tvoje kabelky zakúpiť? 
Naše kabelky predávame cez e-shop do celého sveta a máme dva kamenné obchody. Jeden pri našej dielni v Partizánskom a jeden v centre Bratislavy. 

 
 

Pracuješ na objednávku a každá kabelka je jedinečný kúsok alebo je možné dostať nejaké aj hneď a máš ich skladom?
Ani jedno ani druhé Kabelku vyrobíme a odfotíme. Dáme ju na e-shop a potom sa predáva. Akonáhle ju niekto objedná, putuje do výroby. Nevyrábame na sklad, pretože nestíhame. Sme tak zaplavený objednávkami, že nemáme výrobné kapacity vyrábať na sklad a čakať, kým si daný kus niekto objedná. Ihneď ku odberu sú len dané kusy z prehliadok alebo prvé kusy, ktoré sme fotili. Na predajniach máme kabelky ihneď na predaj, no je to len malé percento z tých, ktoré sú dostupné na e-shope. U nás sa na výrobok čaká, pretože nie sme fabrika a ani sériová výroba.

Čo považuješ za svoj doposiaľ najväčší úspech?
No tak toto je naozaj ťažká otázka. Prechádzam si tie roky v hlave, uvažujem nad prehliadkami, nad spoluprácami, článkami, predajňami, kampaňami a oceneniami. No musím povedať, že najväčší úspech je pre mňa asi niečo iné. Toto všetko je úžasné, boli to pocity plné dojatia, boli to naozaj tie najkrajšie chvíle v mojom živote. No ako najväčší úspech považujem to, že som vôbec vydržala, vybudovala firmu a značku, ktorú dnes v 26 rokoch mám a to všetko popri 5 ročnom dennom štúdiu, ktorý som zakončila červeným diplomom. Toto je pre mňa najväčší úspech. To, že som sa nevzdala aj keď to ľahké nebolo, že som prekonala veľa krát seba, že som sa nenechala nikým odradiť a že som si išla za svojim, aj keď mi ostatní neverili. Toto obrovské zadosťučinenie som cítila práve v momente, keď som tam stála a preberala si ten diplom. Tento moment bol moja najkrajšia chvíľa v živote. 

 Kde najďalej vo svete sa už nachádzajú tvoje kabelky alebo niečo z tvojej tvorby?
Tak ak to rátame na tú vzdialenosť, tak asi Austrália. No posielali sme už aj na nejaké tichomorské ostrovčeky, názov si už nepamätám. No museli sme to hľadať na mape ☺.

Dajane ďakujem veľmi pekne za zodpovedanie otázok a verím, že aj vám sa rozhovor páčil a zaujal vás a možno ste sa dozvedeli niečo nové o tvorbe tejto šikovnej mladej ženy ☺

Zdroj obrázkov:  
http://www.dajanarodriguez.com/handbags
https://www.sashe.sk/DajanaRodriguez/

Tento rozhovor bol robený pre účely vypracovania mojej bakalárskej práce. Okrem môjho blogu a práce ho teda nie je možné inak šíriť alebo kopírovať! 



Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára